apr
21

Onzekere tijden

NVVC-Blog-banner-Cora-van-Nieuwenhuizen-2020

661 verkeersdoden in 2019 – de CBS-cijfers kwamen vorige week weer hard bij mij binnen. 661 mensen, jong en oud, die niet meer thuiskomen. Ze hebben kinderen, een partner, ouders, vrienden.

Lees Meer
  276 Hits
0 reacties
276 Hits
  0 reacties
mrt
02

#NOTME

NVVC-Blog-banner-Yannick

Op 31 maart 2016 werd onze 21 jarige dochter Yannick door een, volgens het Openbaar Ministerie, appende automobiliste doodgereden. Yannick fietste samen met een vriendin op een open polderweg op Texel en werd van achteren aangereden met een snelheid van 80 kilometer per uur zonder dat er werd uitgeweken of geremd. Die zinloze dood liet diepe sporen na bij direct betrokkenen, familie, vrienden en bekenden en vormde de kiem, ook mede door het daaropvolgende onderzoek en de rechtszaak, voor de oprichting van Stichting Yannick.

Lees Meer
  331 Hits
0 reacties
331 Hits
  0 reacties
feb
27

Bezint, voordat ge begint

NVVC-Blog-banner-DTV-202_20200218-161708_1

Het strategisch programma verkeersveiligheid (SPV) heeft een stevige ambitie als het gaat om het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Een ambitie die alleen waar gemaakt kan worden als we werken aan zowel een veilige infrastructuur als goed verkeersgedrag.

Lees Meer
  439 Hits
0 reacties
439 Hits
  0 reacties
feb
17

Technologie kan levens redden

NVVC-Blog-banner Bosch

Het verkeer wordt steeds drukker en complexer. Er zijn meer auto’s op de weg, maar ook meer fietsers, voetgangers en steps. Dat veroorzaakt extra stress voor de bestuurder en vraagt ook een voortdurende alertheid. Vaak merken bestuurders het gevaar niet op of schatten zij de situatie verkeerd in, waardoor te langzaam of verkeerd gereageerd wordt, met ongevallen tot gevolg. Meer dan 90 procent van de ongevallen is toe te schrijven aan menselijke fouten.

Lees Meer
  363 Hits
0 reacties
363 Hits
  0 reacties
feb
07

Harde realiteit

NVVC-Blog-banner-Egbert-Jan-van-Hasselt

De impact van verkeersongevallen is ook voor politiemensen groot en emotioneel. Ter plaatse van het ongeval komt de harde realiteit direct binnen. Iedere dag staan op bijna twee plaatsen in ons land agenten voor een deur om het vreselijke nieuws te brengen. Daarnaast zien we bijna zestig ziekenhuisgewonden per dag, waarachter veel leed schuilt. Wij vinden het als politie van groot belang om stil te staan bij alle verkeerslachtoffers en de harde realiteit die verkeersongevallen voor mensen, slachtoffers, direct betrokkenen, nabestaanden, met zich meebrengen.

Lees Meer
  489 Hits
0 reacties
489 Hits
  0 reacties
jan
09

Geen tijd te verliezen

NVVC-Blog-banner-Frits-van-Bruggen-2020

2019 eindigde met een doorbraak op het gebied van verkeersveiligheid: minister Van Nieuwenhuizen kondigde aan dat er een half miljard euro extra beschikbaar komt voor de komende 10 jaar om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daar hebben veel organisaties op aangedrongen en het is mooi dat zij er gehoor aan geeft. Want dat er echt wat moet gebeuren aan de negatieve trend van aantallen verkeersdoden en gewonden, is voor iedereen klip en klaar.

Lees Meer
  415 Hits
0 reacties
415 Hits
  0 reacties
dec
11

Een beslissend decennium

NVVC-Blog-banner-Peter-van-der-Knaap---2020

Als het kan, dan fiets ik naar mijn werk. Hoewel ik de routes wat afwissel, kom ik altijd langs het Haagse Malieveld. Inmiddels ligt dat er weer aardig bij en maakt men zich op voor het jaarlijkse Kerstcircus. Maar nog maar enkele weken geleden stond het vol met boeren en bouwers en hun zware machines. Heftig protesterend tegen de stikstofmaatregelen die hen onevenredig hard zouden treffen.

We zien geen heftige protesten in verkeersveiligheidsland. Wel elk jaar een ingetogen herdenking van verkeersslachtoffers. Ik ben er enkele keren geweest: het zijn indrukwekkende bijeenkomsten die voorzien in de behoefte van nabestaanden om met elkaar te spreken. Vorig jaar werden daarbij honderden lege stoelen op een plein gezet: voor elke verkeersdode een. Het plein stond vol.

Lees Meer
  389 Hits
0 reacties
389 Hits
  0 reacties
nov
24

Meedoen is makkelijk

NVVC-Blog-banner-VVN

Haastige spoed is zelden goed. Het is één van de meest gehoorde spreekwoorden in ons land. In 2018 zijn er in Nederland 678 mensen omgekomen door een verkeersongeval, dat zijn er maar liefst 65 meer dan het jaar ervoor! Daarnaast zijn er jaarlijks tienduizenden verkeersgewonden en situaties waarin het nog maar nét goed gaat. Ondanks dat bekende spreekwoord is hard rijden één van de grootste oorzaken van veel verkeersongevallen: naar schatting wordt een derde van de dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Met als gevolg onbeschrijfelijk menselijk leed en een financiële schade die in de miljarden loopt!

Lees Meer
  571 Hits
0 reacties
571 Hits
  0 reacties
apr
20

Rode letters

Rode letters

Volgende week is het zover: het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert het aantal verkeersdoden dat er in 2017 is gevallen. Het is er eentje die met rode letters in mijn agenda staat. Want dit cijfer is niet zomaar een cijfer. Dit zijn dodelijke verkeersslachtoffers. Achter elk ongeval gaat groot menselijk leed schuil: iemand verliest zijn vader of moeder, zijn echtgenoot, opa of dochter. Mensen die midden in het leven staan. Dat dat cijfer na jaren van daling sinds 2015 stijgt, vind ik niet te verkroppen. Ik zal er de komende jaren dan ook alles aan doen om deze trend te keren.

Lees Meer
  1605 Hits
0 reacties
1605 Hits
  0 reacties
apr
20

Nieuwe kansen voor nog meer verkeersveiligheid!

Nieuwe kansen voor nog meer verkeersveiligheid!

Wat een eer om de laatste blog voorafgaande aan het NVVC te mogen schrijven! Nog een paar dagen te gaan en dan gaat het congres van start. Altijd een bijzonder moment voor het ministerie, omdat we dan bekend maken hoeveel mensen in 2015 in het verkeer zijn omgekomen. Op dat soort momenten realiseren we ons allemaal des te meer dat al deze mensen niet veilig thuis gekomen zijn en merk ik dat iedereen extra gemotiveerd is Nederland nog meer verkeersveilig te maken!

Lees Meer
  1482 Hits
0 reacties
1482 Hits
  0 reacties
apr
12

Inspireer de jongeren en ontzorg de scholen!

Inspireer de jongeren en ontzorg de scholen!

Vorige week kwam de SWOV er nog mee in de media: 2% van de jongeren rijdt tijdens stapavonden onder invloed van alcohol. Jongeren vertonen op allerlei manieren risicogedrag; dit is geen nieuws (Socrates schreef er 2.500 jaar geleden al over) maar toch krijgt het vaak de aandacht. De onderliggende drivers voor risicogedrag zijn inmiddels wel bij iedereen bekend: de gemiddelde 15-jarige puber vindt het leuk om te experimenteren, is gevoelig voor groepsdruk en ziet nergens gevaar. En dit heeft weer alles te maken met de hersenontwikkeling die plaatsvindt tussen de 12 en 24 jaar.

 

Ik was eerlijk gezegd wel blij met deze onderzoeksresultaten van de SWOV, want er stond ook dat het percentage dat dronken achter het stuur kruipt, in de afgelopen 15 jaar is gedaald. Mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat de hersenevolutie van de Nederlandse jongere de laatste 15 jaar niet veel is veranderd? Dan doen we blijkbaar iets goed!

Lees Meer
  1391 Hits
0 reacties
1391 Hits
  0 reacties
mrt
29

Naar buiten moeten we!

Naar buiten moeten we!

Gezeten in de trein van Amersfoort naar Den Haag schrijf ik dit blog. Terwijl het Hollandse landschap aan mij voorbij trekt, denk ik na over de power en de wilskracht die er bij onze vrijwilligers bestaat om korte metten te maken met onveiligheid in het verkeer. Sinds een jaar ben ik directeur van een echte vrijwilligersorganisatie, waar het woord 'doen' voorop staat. Ik ervaar een enorme bevlogenheid. We zijn met z'n allen steeds meer in staat om ervoor te zorgen dat ons producten- en dienstenaanbod meer focus krijgt dan ooit te voren.

Lees Meer
  1452 Hits
0 reacties
1452 Hits
  0 reacties
mrt
15

Gezamenlijke ambities en uitdagingen

Gezamenlijke ambities en uitdagingen

De Groningse wethouder Paul de Rook heeft mij het spreekwoordelijke stokje overgedragen en mij gevraagd om te vertellen hoe we in de provincie Drenthe inzetten op het thema fiets en verkeersveiligheid. Dat doe ik graag! Groningen is een echte fietsstad en Drenthe een echte fietsregio. We hebben hierin dus gezamenlijke ambities en ook gezamenlijke uitdagingen voor fietsers en veiligheid. 

Lees Meer
  1470 Hits
0 reacties
1470 Hits
  0 reacties
feb
11

De Slimme Route naar Zernike

De Slimme Route naar Zernike

Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, heeft mij gevraagd hoe ik als wethouder van Groningen zorg voor meer draagvlak voor verkeersveiligheidsmaatregelen. Ik doe dat aan de hand van een actueel voorbeeld in onze stad: de Slimme Route naar Zernike.

Steden kunnen voor de veiligheid van fietsers blijven investeren in drukke routes waarop veel fietsers en auto's samen rijden. Maar dat blijven vaak lapmiddelen die het echte probleem niet of onvoldoende oplossen. Drukte bij het oversteken, files van fietsen en autos op de aanvoerroutes en lange wachttijden bij de verkeerslichten los je niet zomaar op.

Lees Meer
  2485 Hits
1 reactie
Recente reactie op dit bericht
Gast — feiko van der veen
Een uitstekend plan met een voortvarende wethouder. Fietsers verdienen m.i.z. meer voorrang. Een plan waar we ons jaren sterk voor... Lees verder
donderdag 11 februari 2016 09:53
2485 Hits
  1 reactie
jan
27

Van verkeersveiligheid naar verkeersgezondheid

Van verkeersveiligheid naar verkeersgezondheid

De Fietsersbond is blij dat we door Christophe van der Maat uitgenodigd zijn om onze visie op verkeersveiligheid te geven. De Fietsersbond pleit sinds enkele maanden voor verbreding van de discussie van verkeersveiligheid naar verkeersgezondheid. Het is steeds belangrijker om de gezondheidswinst van actieve mobiliteit (fietsen en wandelen) mee te nemen in de discussie over veiligheid. Die winst is namelijk fors en wordt daarbij maatschappelijk gezien steeds relevanter. De maatschappelijke en economische schade door inactiviteit is ondertussen aanzienlijk groter dan die door verkeersonveiligheid. Daarom moeten we naar een breder perspectief op mobiliteit en veiligheid, waarin ongevallen, milieu en algehele gezondheid een rol spelen.

Lees Meer
  1610 Hits
0 reacties
1610 Hits
  0 reacties
jan
06

Een bericht waar ik niet aan kan en niet aan wil wennen

Een bericht waar ik niet aan kan en niet aan wil wennen

De klok heeft net 12 uur geslagen en terwijl ik met mijn naasten toost op een geweldig nieuw jaar vol gezondheid, geluk en liefde ‘bliept’ mijn telefoon. Eén van onze weginspecteurs meldt dat hij onderweg is naar een ernstig en naar later blijkt een dodelijk ongeval. Een eenzijdig ongeval waarbij de bestuurder vermoedelijk de macht over het stuur heeft verloren, van de weg is geraakt en tegen een boom tot stilstand is gekomen. Een korte mededeling die ik in de afgelopen maanden sinds ik gedeputeerde ben helaas al enkele malen heb ontvangen.

Lees Meer
  1863 Hits
0 reacties
1863 Hits
  0 reacties
dec
17

Een innovatieve blik op verkeersveiligheid

Een innovatieve blik op verkeersveiligheid

"Het mooie aan onze samenwerking in Nederland is dat we met deze blog-reeks van SWOV via de ANWB nu bij het bedrijfsleven belanden; een illustratie hoe goed we elkaar vanuit verschillende invalshoeken weten te vinden als het om een belangrijk thema als verkeersveiligheid gaat."

Lees Meer
  1405 Hits
0 reacties
1405 Hits
  0 reacties
dec
09

Met beide voeten op de grond

Met beide voeten op de grond

Van de grote hoogte uit het vliegtuig waar Peter in zat, daal ik even af naar de begane grond. Want dat is toch waar het allemaal gebeurt. En om de figuurlijke stap nog groter te maken, neem ik u mee in de wereld van de voetganger. Als fervent wandelaar bedien ik me nogal eens van deze tamelijk basale vorm van transport. Hoewel de verplaatsingssnelheid misschien niet zo groot is, is de beleving meestal heel erg intensief. Je ziet, hoort en ruikt de omgeving. Geweldig!

Lees Meer
  1794 Hits
0 reacties
1794 Hits
  0 reacties
nov
25

'Verkeersslachtoffers op grote hoogte'

'Verkeersslachtoffers op grote hoogte'

Ik schrijf dit blog midden in de nacht op een vliegtuigstoel, onderweg van Brazilië terug naar Nederland. De grote VN-conferentie over verkeersveiligheid in Brasilia – een in de jaren vijftig ontworpen stad – zit erop. Centraal stonden de resultaten van de zogenaamde Decade of Action for Road Safety: een door de Wereldgezondheidsorganisatie geïnitieerd streven om het aantal verkeersdoden van 2010 tot 2020 te halveren.

Het was indrukwekkend. Drieduizend deelnemers, waaronder een slordige 60 ministers van verkeer, die allemaal hetzelfde willen: iets doen aan de meer dan 1,2 miljoen verkeersdoden en de veelvoud daarvan aan verkeersgewonden die elk jaar vallen. U leest het goed: meer dan 1,2 miljoen. Het is bijna niet te bevatten.  Bijna 3.300 mensen per dag, elke dertig seconden wel iemand. Daar word je stil van.

Lees Meer
  2091 Hits
1 reactie
Recente reactie op dit bericht
Gast — Jan Westerik, hbo- docent verkeerseducatie, en adviseur educatie bij VVN
Het is echt onvoorstelbaar: mondiaal meer dan 1,2 miljoen verkeersdoden! Dit is andere koek dan die relatief paar vliegtuigen die ... Lees verder
woensdag 09 december 2015 13:58
2091 Hits
  1 reactie
nov
24

NVVC2016 Inspiratieblog!

 
In aanloop naar het NVVC2016 op 21 april vindt u hier blogs van verschillende gast-bloggers. Elk blog eindigt vervolgens met een vraag, oproep of uitnodiging aan de volgende gastblogger. Wat inspireert deze gast-bloggers om te werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid? Wie willen zij tot actie oproepen? Waar moet het gaan gebeuren? En wat zijn onze rollen daarin?
 
Houdt de site in de gaten voor de eerste editie van de hand van SWOV-directeur Peter van der Knaap!

Lees Meer
  1528 Hits
0 reacties
1528 Hits
  0 reacties