NVVC2026 thema

Thema's paneldiscussies

Wat leuk dat jij interesse hebt in het format 'Het NVVC draait door'. Hieronder vind je 8 verschillende thema's waarvoor jij je kunt aanmelden. Tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres op 9 april 2026, is er ruimte voor slechts 5 paneldiscussies. De uiteindelijke keuze voor welke 5 thema's geprogrammeerd worden, hangt af van de talkshowgasten die zich per onderwerp aanmelden. Bij welk onderwerp wil jij een waardevolle bijdrage leveren als panellid?

Geef je keuze aan in het formulier bij het indienen van jouw bijdrage.

  1. 30 km/u als nieuwe norm: wat is er nodig voor succes?
    Over de verdere invoering van 30 km/u in de bebouwde kom: hoe maken we dit geloofwaardig en haalbaar in ontwerp, handhaving, gedrag en draagvlak?
  2. Van data naar doen: hoe AI en monitoring verkeersveiligheid veranderen
    Over de kansen van data en AI voor verkeersveiligheid: van dashboards tot voorspellende modellen. Hoe vertalen we inzichten naar concrete maatregelen en hoe houden we oog voor privacy en ethiek?
  3. Nederland onder invloed: van borrel tot botsing
    Over hoe een maatschappelijke drink- en drugscultuur zich vertaalt naar verkeersonveiligheid en hoe we daarmee aan de slag kunnen.
  4. Waar laten we de LEV?
    Over de plaats van e-steps, fatbikes en andere lichte elektrische voertuigen in onze maatschappij en infrastructuur. Hoe combineren we veiligheid, innovatie en handhaafbaarheid?
  5. Van regels naar gedrag: hoe krijg je iedereen mee?
    Over de effectiviteit van regels, handhaving, verkeerseducatie en andere vormen van gedragsbeïnvloeding. Hoe zorgen we dat weggebruikers niet alleen de regels kennen, maar ze ook naleven?
  6. Verkeersveiligheid en gezondheid: meeliften of botsen?
    Over de link tussen gezonde mobiliteit en verkeersveiligheid: hoe zorgen we dat meer lopen en fietsen leidt tot win-wins en niet tot extra risico’s?
  7. Gebiedsontwikkeling en verkeersveiligheid: repareren of vooraf borgen?
    Over de rol van ruimtelijke ordening bij verkeersveiligheid. Hoe zorgen we dat verkeersveiligheid al in de planvorming goed wordt meegenomen en niet achteraf moet worden gerepareerd?
  8. Verkeersveiligheid: topdown of bottom-up?
    Over de spanning tussen Rijksbeleid en de ervaring van de gebruiker van de openbare ruimte. Hoe komen beleid en praktijk dichter bij elkaar, zowel in inhoud als in proces? 

 terug naar het indienformulier 

Terug naar boven