Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2024

Bijna klaar voor de toekomst

Bijna klaar voor de toekomst

Ik zal ze niet snelvergeten, de iconische woorden van een van onze vrijwilligers: “Liever dood in het zadel, dan eenzaam achter de tv.” Nu gaat dit wellicht voor velen erg ver, maar we mogen zeker blij zijn dat mensensteeds langer vitaal blijven en deel blijven nemen aan het verkeer, ook op de fiets. En omdat we als land nog steeds vergrijzen neemt die groep oudere fietsers alleen maar toe. 

Dit toegenomen gebruik van de fiets maakt ons van de Fietsersbond blij. Wij gunnen immers iedereen fietsgeluk. Het komt echter niet zonder zorgen, want de Nederlandse fietsroutes zijn zeker nog niet allemaal klaar voor de toekomst. Sterker nog, ze zijn regelmatig relikwieën uit het verleden:toegespitst op de aantallen fietsers uit de jaren ’80 van de vorige eeuw, dienen ze nu hun doel nog maar zeer beperkt. Naast de breedte speelt dan vaak ook de verdere inrichting met hoge stoepranden en paaltjes de fietser parten. 

Tegelijkertijd zien we ook dat we onszelf wel klaarstomen voor de toekomst. Niet alleen op het toekomstige fietspad, dat veel minder vaak hobbelt en steeds vaker breder wordt, maar juist op de gewone dorps- en stadswegen zal de revolutie plaatsvinden. Ik heb het dan natuurlijk over een maximumsnelheid van 30 km/u als standaard binnen de kom. Door het grote risico van snelheid omlaag te brengen voorkomen we vele ongevallen. En ja, dat begint gewoon met het plaatsen van bordjes, zoals onlangs de stad Brussel aantoonde! 

Waarom dit een revolutie is? Dit biedt mogelijkheden om het fietspad weer rustiger te maken en niet langer het afvoerputje van het verkeerssysteem te laten zijn. Laat op die 30 km/u wegen parallel aan een fietspad dat fietspad liggen, maar maak het onverplicht. De snelle fietser (of het nou een wielrenner is of iemand op een heel ander voertuig) mag ook op de prettige weg, samen met de auto, brommer, snorscooter en Light Electric Vehicles. Het fietspad is er weer voor de kwetsbare fietser of de fietser die gewoon even geen behoefte heeft aan snelheid. Die oudere kan nog lang vitaal op de fiets blijven. En doordat we onze fietspaden meer seniorproof gaan ontwerpen zal dat zelfs steeds veiliger worden. 

Kortom: zijn we klaar voor de toekomst? Nee, zeker nog niet, maar we zijn wel echt bezig met de goede voorbereidingen.  

Door: Jaap Kamminga, hoofd beleid bij Fietsersbond

Meld je aan Bekijk het programma

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven